Työelämään tutustumista klubilaisittain

17.10.2018 klo 08:00

Vilma Raekivi työskenteli Meilahden iltapäivätoiminnassa.
Sylvi Koroma keräsi Töölön iltapäivätoiminnan lasten kanssa lehtiä.

Meilahden iltapäivätoiminnan lapset kiljahtelevat riemusta. Joku on keksinyt heittää palloa päin pihassa seisovaa puuta ja maahan ropisee kastanjoita. Ajoittain pallon kaari jää liian matalaksi ja kastanjasaalis jää saamatta. Tällöin ekaluokkalaisten katseet kääntyvät vieressä seisovan ohjaajan suuntaan. Hei Vilma, voitko sä auttaa meitä?

Vilma Raekivi, 14, on TET-jaksolla HJK:n iltapäivätoiminnassa. Hänen mielestään parasta työelämään tutustumisessa on ollut se, ettei tarvitse istua kokoajan paikallaan.

–  Koulussa joutuu istumaan niin paljon, joten on ollut kiva, että iltapäivätoiminnassa voi liikkua ja leikkiä lasten kanssa.

Töölön TET-harjoittelija Sylvi Koroma, 15, on Vilman kanssa samaa mieltä.

–  On ollut myös hienoa tutustua uusiin ihmisiin. Voi olla vaikea mennä takaisin kouluun istumaan.

Vilma ja Sylvi ovat molemmat päässeet kahdessa viikkossa hyvin kiinni iltapaivätoiminnan arkeen. Vaikka toiminnan rakenne toistuu samana, on jokainen päivä ollut erilainen.

–  Lapsella voi olla hyvä tai huono päivä. Olen oppinut ottamaan enemmän vastuuta ja huomioimaan kaikki lapset omina yksilöinä, omine tarpeineen, kertoo Sylvi.

–  En ole aikaisemmin ollut lasten kanssa tekemisissä, joten tämä on ollut uudenlainen haaste. Pyrin joka päivä olemaan eri lasten kanssa tekemisissä, avaa Vilma.

TET-nuoret estävät iltapäivätoiminnan sammaloitumisen

HJK:n iltapäivätoiminnassa on jo pidemmän aikaa ollut TET-nuoria. Viimeisen kolmen vuoden aikana toimintaa on järjestelmällisesti pyritty tekemään tutuksi ysiluokkalaisille. Nyt tavoitteena on vähintään kymmenen harjoittelijaa per vuosi.

–  HJK:lla on paljon annettavaa työelämän sääntöihin tutustuvalle. Iltapäivätoiminnassa korostuu reipas asiakkaan kohtaaminen, työyhteisön kanssa toimiminen, omatoimisuus sekä suunnitelmallisuus. Näitä taitoja tarvitaan ihan jokaisessa työpaikassa elämän varrella. Lisäksi TET-nuorista on meille paljon iloa ja hyötyä, he katsovat toimintaa tuorein ja kriittisin silmin. Tettiläisiltä ohjaajamme saavat arvokasta tietoa mikä on tällä hetkellä pinnalla lasten ja nuorten maailmassa, kertoo iltapäivätoiminnan esimies Laura Salmi.

HJK on Salmen mielestä monipuolinen työpaikka, jossa jokainen voi kasvaa lähtötasoon katsomatta paremmaksi työntekijäksi. TET-nuorille hän haluaa opettaa Klubilaisuutta eli sitä, että yhteistyöllä pääsee parempiin tuloksiin ja jokainen on merkityksellinen ryhmän jäsen.

–  TET:läisille asetetaan kolme vaatimusta ja tavoitetta: myöhästyä ei saa, päivän ajan kännykkä pysyy taskussa ja vaatteiden pitää olla ulkoiluun sekä liikuntaan sopivat. Tavoitteena taas on leikkiä ja puuhata lastan kanssa mahdollisimman paljon, tehdä töitä ohjaajien opastuksessa sekä kysyä kaikkea mitä ei tiedä tai mikä mietityttää.

Mitä Vilma ja Sylvi ovat sitten oppineet TET-jakson aikana? Sylvi sanoo oppineensa lisää oma-aloitteisuutta ja kykyä ratkaista konflikteja. Hän myös uskoo, että kaikki mitä TET-jakson aikana on kokenut ja oppinut vie eteenpäin, vaikka tulevaisuuden suunnittelmat eivät vielä selkiintyneet. Työskentely iltapäivätoiminnassa on vahvistanut Vilmalle ajatusta siitä, että tulevaisuudessa olisi mukava työskennellä liikunnan parissa. Keksii hän toisenkin positiivisesti arkeen vaikuttaneen asian.

–  Asun Vantaalla, joten pääsen iltapäivätoiminnasta helpommin suoraan Töölöön futistreeneihin.