HJK:n fyysinen valmentaja Petteri Jaatinen – ”Klubi on edelläkävijä”

12.3.2018

HJK:n fyysinen valmentaja Petteri Jaatinen

Jalkapallon fyysinen valmennus kiitää maailmalla eteenpäin vauhdilla. HJK:ssa sovelletaan käytäntöön alan viimeisintä tietoa.

- Fyysinen valmennus menee jalkapallossa juuri nyt hurjaa vauhtia eteenpäin. Peli nopeutuu jatkuvasti ja korkean intensiteetin suoritukset ovat yhä arvokkaampia, HJK:n fyysinen valmentaja Petteri Jaatinen sanoo.

- Samaan aikaan kehittynyt teknologia on luonut valtavasti uusia mahdollisuuksia seurata ja tutkia jalkapalloilijan kehossa huippusuorituksen aikana tapahtuvia asioita. Pelaajien kuormituksesta tiedetään joka ikinen liike, montako spurttia, montako jarrutusta, montako hyppyä, mikä keskisyke, mikä maksimisyke, mikä maksiminopeus spurtissa, Jaatinen luettelee.

Jaatisen mukaan jalkapalloon kohdentuvia fyysisen harjoittelun hyötyjä tutkitaan paljon, koska lajissa liikkuvat globaalisti niin valtavat rahat. Uusia tutkimustuloksia julkaistaan viikoittain.

- Meillä pitää olla kyky poimia ja suodattaa tiedon massasta se tärkein ja olennaisin. Erityistä viisautta tarvitaan, kun rahaa ei ole tuhlattavaksi.

Ruuhkaa salilla

Jaatinen vastaa HJK:ssa Klubi 04:sen ja B17 Akatemian fyysisen harjoittelun lisäksi nuorempien akatemiajoukkueiden fyysisen harjoittelun linjauksista, valmentajien ohjeistamisesta ja tiedon jakamisesta.

- Jalkapalloilijoiden fyysisessä valmennuksessa on edelleen paljon tehtävissä, mutta uskallan sanoa, että HJK on asiassa edelläkävijä. Meillä on ihmisiä, tietotaitoa ja tiloja käytössämme, Jaatinen toteaa. 

Tosin hän kertoo lähes samaan hengenvetoon, että Telia 5G Areenan kuntosali parhaillaan pullistelee päivittäisiä käyttäjiä.

- Siellä harjoittelevat liigajoukkueet, Klubi 04:nen, A- ja B-pojat, B-tytöt sekä aamuvalmennuksen ryhmät. Huutava tarve uudelle fyysisen harjoittelun tilalle on olemassa. Käytössä ovat jo stadionin käytävät, aula ja varsinainen punttisali. Pahimmillaan tai parhaimmillaan kolme joukkuetta harjoittelee salilla samaan aikaan, Jaatinen kertoo haasteista.

Tieto käytössä

Jaatinen iloitsee HJK:n liigajoukkuetta tällä kaudella vahvistavasta fitness coach Anton Matinlaurista. Fysiikkavalmennuksen maisterin opinnot Espanjassa suorittaneen Matinlaurin osaaminen valuu koko seuran eduksi.

- Matinlauri on tuonut mukanaan jalkapallon fyysisen harjoittelun viimeisimmän tiedon Keski-Euroopasta ja Yhdysvalloista. Hänen kauttaan HJK:n akatemiapelaajien fyysisen harjoittelun arkeen on tullut lisää syvyyttä, tutkittua tietoa ja yksityiskohtaisuutta.

Lisäksi fyysisen harjoittelun tärkeä lisäresurssi on voima- ja kestävyysvalmentaja Justin Frick, joka suorittaa korkeakouluopintojensa työharjoittelua HJK:ssa.

- Justinin mukaantulo on mahdollistanut entistä yksilöidymmän ja yksityiskohtaisemman fyysisen valmennuksen toteutuksen myös nuoremmissa ikäluokissamme, Jaatinen iloitsee.

Fyysisen harjoittelun apuvälineiden osalta osa Jaatisen kiitoksista menee myös Palloliitolle, koska talenttivalmentaja Jarkko Jokirannan kautta seuran käyttöön on saatu lisää sykemittareita esimerkiksi aamuvalmennuksen kuormituksen seurantaan.

- Sykeseuranta on entistä täsmällisempää ja toteutuu jo varhaisemmassa vaiheessa. Näin tasapaino joukkueiden ja yksittäisten pelaajien viikko-ohjelmassa säilyy suunnitelman mukaisena, Jaatinen kertoo.

Harjoittelun vaikutukset

Myös järjestelmällinen loukkaantumisia ennaltaehkäisevä harjoittelu ja loukkaantumisten järjestelmällinen dokumentointi kertoo omaa kieltään fyysisen harjoittelun vaikutuksista. HJK:n pelaajilla on entistä enemmän terveenä harjoiteltuja päiviä vuosikalenterissaan.

- Puolentoista vuoden ajalta kaikki pienimmätkin loukkaantumiset on kirjattu ja fysioterapeutti Toni Taipaleen tiedossa. Nyt on selkeästi havaittavissa, että pehmytkudosvammat (lihasvammat, jänteisiin tai niveliin kohdistuvat vammat) ovat pelaajilla selkeästi vähentyneet vuoden takaiseen verrattuna.

- Loukkaantumisia ennaltaehkäisevän harjoittelun toimintakulttuuri on juurtunut joukkueiden arkeen. Tiedon ja sen jalkautumisen kautta valmentajat ja pelaajat itsekin ovat ottaneet asiasta entistä enemmän vastuuta. Harjoitusohjelmia noudatetaan huolellisesti, Jaatinen kertoo.

Oikea järjestys

HJK:ssa pelaajat halutaan kasvattaa kokonaisvaltaisesti urheilulliseen elämäntapaan jo varhaisvaiheesta asti. Huippusuorittajia ei saada vain harjoittelemalla.

- Terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen levon ja ravinnon ohella on pelaajalle yhtä tärkeää kuin varsinainen harjoittelu. Vaikka kaikista ei ammattilaisia tulisikaan, kehon hyvinvoinnista huolehtiminen on oppimista elämää varten, Jaatinen sanoo.

HJK:n akatemiajoukkueissa fyysinen harjoittelu on käytännössä integroitu palloharjoituksen yhteyteen. Fyysinen harjoitus tapahtuu ennen kenttävuoron alkua tai sen päätyttyä.

- Olennaista on oikea järjestys. Ennen pallollista harjoitusta voidaan toteuttaa koordinaatio-, liikkuvuus- ja nopeusharjoitus. Lihaskunto- tai kestävyysharjoitus puolestaan on harjoituksen päättävä. Järjestyksen pitää olla oikea, jotta lihaksistoa ei väsytetä ennen kentälle menoa, Jaatinen huomauttaa.

HJK:ssa tehdään parhaillaan myös eurooppalaista jalkapallotiedettä.

- HJK on mukana Nizzan yliopiston johtamassa tutkimuksessa, missä mittaamme 60 pelaajan voima-nopeuskäyrän 30 metrin juoksussa. Suomalainen valmentaja Johan Lahti opiskelee Nizzan yliopistossa ja tuntee HJK:n Anton Matinlaurin. Lahti kuuluu tutkimusryhmään, ja hänen avullaan meille aukesi mahdollisuus olla mukana. Tutkimuksessa etsitään syitä takareisivammojen esiintymiselle, Jaatinen kertoo.

HJK liikepankki

HJK on lanseeraamassa omaa liikekuvamallistoa seuran valmentajille fyysisen valmennuksen tueksi.

- Olemme jo kuvantaneet noin 150 loukkaantumisia ennaltaehkäisevää liikettä, joilla voidaan kehittää liikkuvuutta, voimaa, koordinaatiokykyä ja nopeutta. Harjoitepankkiin on luotu kategoriat liikkuvuudelle, lihaskunnolle, nopeudelle, aktivoinnille ja keskivartalon kehittämiselle, Jaatinen kertoo.

- Liikepankki on suunniteltu kaikkien seuran valmentajien ja sitä kautta joukkueiden käyttöön ja hyödyksi. Liikepankki on työkalu HJK-pelaajien liikunnallisuuden ja urheilullisuuden tason nostoon. Keho on aivojen ohella jalkapalloilijan tärkein työväline, ja sitä meidän tulee vaalia, Jaatinen alleviivaa.

Lue myös >> Jalkapallon fyysinen harjoittelu entistä yksilöidympää